TheMasheStoryLand™


The Disclaimer




Assalamuaikum. Please be nice here. You're allowed to comment here as long as you're not cursing.
usya belog(s).

Travel This Site



Talk Here


Jerit Kat sini, oi!
Khayalan

Klik gambar untuk ke blog kedua.
The Past Story

The Past is Past. It's a 'memory'.

Credits


Thanxs to All This People
The header : Muhd Zahari
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some toturial from :
Nurul Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® Mashe 2010 - 2015
TipsRambut!


November 12, 2010 10:04:00 PM


2, 3 ari nih terasa ada niat nak potong rambut. kadang2 sampai aku tersearch intenet stye apa yang sesuai ngan aku. sekali da potong x leh nak undur balik dah. itu yang wat aku pikir banyak kali tuh. alasan aku nak potong sebabnya rambut kerap luruh! menyampah gila.... ada owg cakap, normal la rambut luruh... sehari rambut luruh brp helai ntah... tapi aku rasa cam rimas. tapi nak potong rasa sayang kot. mak aku da banyak kali tanya, "x nak potong rambut ka?". aku x nak. mak aku kalo potong rambut cam jantan! abes ke-ayuan & ke glamoran aku! at least aku nak potong pon paras bahu ja.

then, aku try tukar shampoo. pantene. aku pilih yg kaler merah tuh. hair fall. mmg elok! tapi rambut still gugur lg! so, member aku suggest kan ayat bangang nih...

" pergi yun nam ja la..."

haish... ada gak owg nak kena sepak ngan aku! setakat skrg aku belom pernah try rebonding atau wat something ngan rambut nih. ntah, aku suka yang nature.. tapi, kalo korang ada tips selain yg dibawah nih, bole share kat ruangan komen tuh eh...

antara2 tips yg aku ciplak ialah:

::: Sebaik-baiknya semasa menyikat rambut, gunakan sikat bergigi jarang untuk mengelakkan keguguran rambut yang banyak - sikat aku jenis cam bulat tuh.. kira berjarang gak ka?? :::

::: Selain syampu, gunakan perapi (conditioner) supaya rambut mudah diurus dan senang disikat. Tapi jgn sapu perapi pada kulit kepala pulak kerana ia akan menyebabkannya berminyak - aku pkai la perapi! :::

::: Gunakan pelembap di dalam syampu atau pelembap semulajadi seperti pati santan. Selain itu amalkan meminum air masak secukupnya dan memakan buah-buahan yang banyak - hehehe... buah2 tuh kureng skit... :p :::

::: Jangan menyikat rambut ketika basah. Sebaik-baiknya tunggu lebih kurang 10-15 minit selepas mandi. Memadailah dengan hanya menyisir rambut dengan lembut dulu menggunakan jari-jemari - ya ka?? urmm... :::

::: Elakkan stress kerana stress yang berlebihan boleh mendatangkan keburukan pada rambut seperti menyebabkan rambut mudah rosak atau putus. Anda boleh mengelakkan stress dengan malakukan aktiviti senaman secara berkala - rasanya sebab aku stress kot.. :::

::: Elakkan daripada mengerintingkan atau meluruskan rambut dengan kerap kerana ia boleh menyebabkan rambut rosak dan mudah gugur - x.. x wat! :::

::: Gunakan syampu yang kaya dengan kolagen, protein dan lipid jika rambut anda kering -macam mn nak tau..?? tgok label eh? :::

::: Elakkan daripada mewarna, ‘rebonding’ atau ‘perm’ rambut anda kerana ia boleh menyebabkan rambut asli anda rosak jika tak dilakukan secara profesional - x.. x wat! ::::

::: Potong atau ‘trim’ rambut kira-kira 2 bulan sekali untuk mengelakkan hujung rambut bercabang - ha.. yg nih aku slalu wat... bg rambut cepat panjang :::

::: Menukar style rambut dengan kerap juga boleh menyebabkan rambut kering dan cepat rosak -owh ya ka?? ::::

:::: Mendedahkan rambut pada sinaran matahari, air kolam renang dan air laut dengan kerap boleh meningkatkan risiko rambut rosak - kelebihan bertudung! =) :::

:::: Jangan terus memakai tudung jika rambut basah kerana ia mungkin menyebabkan rambut ‘berbuah’. Sebaliknya biarkan ia kering seketika - x... biasanya mandi x basah rambut!~ :::

:::: Untuk menguatkan dan melebatkan rambut, amalkan menyapu pati santan kelapa (seelok-eloknya guna kelapa tua) pada kulit kepala dan biarkan ia selama setengah jam. Sebaik-baiknya amalkan petua ini seminggu sekali - mak aku da bg petua nih... huhuhu..malas nak wat! :::


p/s ; kalo x berkesan gak, kena potong la... =(


15 ♥ Comment

Terima kasih kerana sudi membaca =)