TheMasheStoryLand™


The Disclaimer




Assalamuaikum. Please be nice here. You're allowed to comment here as long as you're not cursing.
usya belog(s).

Travel This Site



Talk Here


Jerit Kat sini, oi!
Khayalan

Klik gambar untuk ke blog kedua.
The Past Story

The Past is Past. It's a 'memory'.

Credits


Thanxs to All This People
The header : Muhd Zahari
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some toturial from :
Nurul Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® Mashe 2010 - 2015
Bersediahkah Untuk Kawen?


May 21, 2011 2:25:00 AM


menurut stastisik (<--- don't know how to spell it!) , 60% dari kawan-kawan aku, telahpun mendirikan rumah tangga. dan majoritinya, of coz perempuan.

dua tahun lepas, sebelum aku sambung diploma, aku keja sekejap disebuah pasaraya (dekat rumah aku jugak). pekerja kat situ hanya ada 4 orang termasuk aku. semuanya perempuan. 2 dah berkahwen, dan seorang tengah bertunang. dan seorang singgle (aku).

yang dah kawen tuh, muda dari aku. kawen masa umor dia 16 tahun. dan seorang lagi tuh, bekas kawan aku jugak. pernah aku sembang-sembang ngan dia...

"hang nak keja terus kat sini?"

"tak nak lak aku... aku nak sambung belajar...." (lagipun gaji kat sini sikit! aku nak gaji beribu!!)

"hang nak belajar buat apa? pompuan last-last masuk dapur jugak..."

"....."

aku tak balas balik. sebab aku rasa statment tuh menampakkan kebodohan diri. kadang-kadang aku tak caya, zaman sekarang pon orang masih pengang dengan ayat tuh lagi...

aku tau pompuan last-last nati masuk dapur. itu memang tugas seorang isteri. tapi aku taknak bila anak aku balik dari sekolah, tanya nak buat add math, tak tahu... tanya fizik, haprak. tanya kimia, lagi bengong. at least aku jadi seorang ibu yang boleh bantu anak-anak dia... (hebat tak azam aku? hahaha)

sepanjang aku keja situ jugak, aku banyak mendengar keluhan isteri-isteri disitu.... termasuklah...

"suami akak mintak hari-hari..."

hahaha.... tak masuk part suami curang. main ngan pompuan lain. suami pon baru 18, 19 tahun. haha...

bila hujung bulan, aku sibuk beli baju baru, beli kasut baru, tudung baru, segala yang baru la.... tapi yang da kawen nih lain... beli pampes anak.. beli susu anak. simpati aku....aku pernah tanya si isteri-isteri nih..

"suami hampa, tak support ka, pampes anak? susu anak?"

"gaji suami tak cukup.... isteri la kena support"

alhamdullilah. baik sungguh... rumah pon, si suami masih menumpang di rumah mertua. aku rasa tanggungjawab suami hanya malam jumaat. makan minum mak mertua tanggung. besh sungguh hidup macam tuh.


p/s: bersediakah kawen sekarang?
18 ♥ Comment

Terima kasih kerana sudi membaca =)