TheMasheStoryLand™

The Disclaimer




Assalamuaikum. Please be nice here. You're allowed to comment here as long as you're not cursing.
usya belog(s).

Travel This Site



❤ My Family ❤

Khayalan

Klik gambar untuk ke blog kedua.
The Past Story

The Past is Past. It's a 'memory'.


Credits


Thanxs to All This People
The header : Muhd Zahari
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some toturial from :
Nurul Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® Mashe 2010 - 2017
Laksa


June 13, 2011 5:12:00 PM

kalo nak tau, aku nih hantu laksa... aku suka kalo makan laksa, isi dia tuh kita boleh rasa... nikmat tahu?



Laksa Kedah

laksa kedah, sama ja macam laksa penang.. tapi laksa kuala kedah lain sikit.... dia punya sambal tuh cam kekuningan sikit... dan tak berapa nak pedas...aku tak berapa suka, sebab tak pedas... aku nihkan hantu pedas... :p
tapi tempat aku (kuala kedah) memang femes laksa nih...




Laksa Sarawak

laksa nih dikatakan laksa yang paling sedap diantara kesemua laksa yang terdapat kat Malaysia nih... sebabnya, dia ada perencah laksa sarawak.. kira ada perencah khas untuk buat laksa jenis nih. sampaikan belacannya nya pon guna belacan sarawak... nih kira masakan turun temurun la... laksa nih ada udang, ayam, telur dll.... sedap kan?

laksa nih dah bertahun-tahun aku teringin nak telan... :P



Laksa Perlis

laksa nih hampa tak jumpa kat tempat lain, selain kuala perlis ja...
sebab situ tempat paling femes laksa kalo kat perlis...
tak silap aku, bahannya masih mengunakan isi ikan kembung... tapi aku ada dengar-dengar jugak, ada yang guna belut dan isi udang... betei ka idak, tau tahu lak aku... sebab aku sendiri pon tak pernah makan.. keh keh keh.


Laksa Johor

laksa johor nih pakai santan dengan kerisik dan lain-lain la bahan dia. selain tuh, bila makan ngan laksa nih ada sikit sambal belacan letak ditepi. uniknya laksa johor nih, dia pakai mihun atau bihun... bukan laksa... lagi satu, resepi laksa johor nih, bihun tuh diorang ganti dengan spagetti... menarik kan?




Laksa Penang

dibuat daripada ikan kembung (atau orang kedah panggil - ikan temenung).
laksa penang jugak terkenal dengan 'asam laksa'.. dan biasanya kalo orang utara buat, dia lebih pedas....
peh... sedapp!

penang punya makanan memang sedap-sedap


Laksa Terengganu

laksa nih ada 2 jenis kuah, iaitu, kuah masak dan kuah mentah. kuan mentah dibuat dengan santan (yang dicampur dengan air panas), dan dicampurkan dengan lada hitam, bawang dan isi ikan. biasanya laksa nih tak tahan lama... sebab mentah kan?
kuah masak pulak mengunakan rempah (sama macam laksa johor) , tapi laksa terengganu nih lebih kuning.


p/s : dem! aku lapar laksa sekarang!~

UPDATE # aku pegi kedai.. carik laksa... tetiba pulak, kedai laksa tutup... jem!
lepas nih, aku nak makan dulu, baru wat entry!

Labels:

12 ♥ Comment

Terima kasih kerana sudi membaca =)