TheMasheStoryLand™

The Disclaimer




Assalamuaikum. Please be nice here. You're allowed to comment here as long as you're not cursing.
usya belog(s).

Travel This Site



❤ My Family ❤

Khayalan

Klik gambar untuk ke blog kedua.
The Past Story

The Past is Past. It's a 'memory'.


Credits


Thanxs to All This People
The header : Muhd Zahari
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some toturial from :
Nurul Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® Mashe 2010 - 2017
Perjalanan Hidup.


April 2, 2013 7:08:00 PM


6 Febuari 2013
Aku apply keja sebab dah fed up sesangat bila tak buleh sambung belajar. Aku apply secara besar-besaran. Setiap hari dalam 10-20 company aku apply. Dan majoritinya di KL.

13 Februari 2013
Aku terima satu panggilan interview. Suruh aku datang interview. Masa tu aku syukur yang amat sangat. Sebab dah lama aku tunggu nak keluar dari semua ni. Aku pegi KL sebenarnya ngan hati yang berat. Dekat seminggu jugak aku rasa tak sedap hati tu. Tapi tak da apa yang berlaku pun. So aku abaikan apa yang jadi.

18 Februari 2013
Aku pegi interview, di Taman Melawati. Masa interview alhamdullilah. Semua oke. Aku di-interview oleh seorang Ir yang sangat-sangat rendah diri. Dia bagi hint kat aku, yang maybe aku dapat job ni.

22 Februari 2013
Disebabkan aku tak terima sebarang call, jadi aku assume yang aku tak dapat keja ni. OTW aku nak beli tiket balik Kedah, aku terima satu panggilan, cakap aku dapat keja. Yang peliknya, aku tak rasa seronok pun. Orang lain pulak yang tumpang seronok. :)

25 Februari 2013
Aku start masuk keja. BTW aku dapat position site sebenarnya. Companny 100% melayu,islam.

5 Mac 2013
Aku dapat Offer Letter yang menandakan aku sebagai seorang staf. Dalam offer letter, gaji basic adalah RM 1800 + elaun RM345. So total dalam 2+ la. Disebabkan aku projek dengan SYabas, so aku kena diinterview dengan SYabas walaupun aku berkerja dengan company aku ni. Sepanjang bulan ni jugak la aku study pasal paip dan segala menda alah tu. No guide-line. Takda yang tolong. Takda yang tahu pun pasal paip bagai. Takda tempat nak tanya. Aku sabar lagi. Sampai lah...


28 Mac 2013
Bos besar baru balik dari oversea. Dan ntah macam mana, aku terdengar yang tempat aku diganti. Mula-mula tu aku aku cuba tanya elok-elok. Siap pegi masuk bilik bos besar tanya direct. Bos pompuan. Biasa la.

Ayat macam keling. Cakap putar belit. Dia cakap, Projek Manager tak nak aku. Dah tu, kenapa ambik aku keja?!

Disebabkan bos besar aku tuh pening-pening, dihujung hari tu, aku stay sebagai keja di site.


29 Mac 2013
Nama aku di hantar ke Syabas, sekali ngan resume aku. Ada lagi 2 orang yang masuk site sekali. Pun dihantar sekali. Petang tu, kitaorg dapat gaji. Know what, gaji aku sebagai drafman - RM1300. Masa tu, aku menagis kat toilet tak ingat dunia. Gaji pertama. Banyak yang nak pakai. Aku cuma rasa macam sampah. Orang campak-campak macam tu ja!

No wonder la, companny memang ramai orang behenti. Ada yang sehari behenti pun ada. Dalam ofiz tu, dekat 10 orang, budak baru. Sebab, ni la.

Companny melayu. Tapi tindas bangsa sendiri. Nak ja aku report kat Pejabat Buruh. Tapi aku pikir, biar la. Dia tengah rasa diri dia ego dengan duit. Konunnya dia rasa dia buleh beli orang dengan duit. Tak pa, aku redha Biarlah itu antara dia dengan Allah. Biar dia dapat balasan apa yang dia buat.


Apa yang buleh aku nasihat, hati-hati. Even dah ada offer letter pon orang still buleh tipu kita. Duit. Haish.









Labels: ,

4 ♥ Comment

Terima kasih kerana sudi membaca =)