TheMasheStoryLand™


The Disclaimer




Assalamuaikum. Please be nice here. You're allowed to comment here as long as you're not cursing.
usya belog(s).

Travel This Site



Talk Here


Jerit Kat sini, oi!
Khayalan

Klik gambar untuk ke blog kedua.
The Past Story

The Past is Past. It's a 'memory'.

Credits


Thanxs to All This People
The header : Muhd Zahari
Some helped from :
Unnie Atiqah
Some toturial from :
Nurul Atiqah
Some coding from :
Fatin Hazwani
Using basecode :
Aishah Baharudin

All rights reserved ® Mashe 2010 - 2015
Dugaan Bertimpa-Timpa.


July 28, 2013 8:16:00 PM

Assalamualaikum dan selamat berpuasa bagi umat Islam yang menjalankan ibadah puasa. Almaklum lah, ada ja yang nama ber-bin dan berbinti tapi tak puasa. Haish.

Agak lama aku menyepi dari menulis-entri jalanan. Sebenarnya terdetik jugak berapa kali nak menulis. Last-last entri tu tersimpan dalam draf ja.

Masa aku datang KL bulan 2 hari tu, dengan satu niat dan tujuan. Nak cari rezeki halal. Tapi Allah uji aku dengan dapat company yang tipu aku hidup-hidup. Sebenarnya, selepas aku dapat cek gaji aku yang tak seperti dalam offer letter, aku menagis (kira-kira pukul 1 petang sampai 1 pagi). Mood aku waktu tu tak yah cakap macam mana. Member-member aku siap pusing KL ntah berapa kali nak bagi aku ni cool.

Lebih kurang 2 bulan lebih aku cam down semacam. Walaupun sebenarnya seminggu ja aku menganggur selepas aku behenti keja. Alhamdullilah, aku dapat keja yang gaji lebih tinggi dari companny penipu. Dan lagi sedih companny aku majority chiness, tapi takda tipu pasal gaji se-sen pun!

Dan start aku masuk keja baru, aku berulang alik dari Wangsa Maju ke Jalan Klang Lama. BTW ada lagi orang KL yang tak tau jalan klang lama tu kat mana. Bukan klang cik abang oi. Tau Mid Valley? Ha, situ la.

Setiap hari aku drive 2 jam (Sejam pegi, dan sejam balik). Itu kalau tak jem. Kalau jem memang krem la kaki aku. Dah la pakai manual. Pesen tak reti pakai kasut pulak kalo drive, cam gini la.

Aku pindah kat Wangsa Maju masa tu sebab dekat dengan tempat keja lama (Taman Melawati). So, disebabkan aku kena tipu, aku biar keja dengan companny baru aku, Freyssinet. Aku biar dulu dapat confirm keja. Sepatutnya 4 bulan baru aku confirm. Tapi alhamdullilah, aku confirm 3 bulan.

Sepanjang 3 bulan aku stay kat Wangsa Maju, aku ada sorang housemate. (Rumah ada 2 bilik je). Mula-mula cam oke. Masa aku tengok rumah dulu, dia takda cita apa pun. Sampai hari kedua aku masuk, dia bagi tau, "i smoking tau!".
Aku sebenarnya agak tak suka pompuan smoking. Lelaki lain cara smoking. Sesetengah lelaki smoking, dia hormat orang bila nak smoking. Tapi kalo pompuan yang smoking ni, dia main bedal ja.

Kadang-kadang tu, aku sesak nafas jugak la bila masuk toilet (sebab dia smoking dalam toilet dan kat tepi tingkap).

Oke, smoking dah satu hal. Hutang along pulak! Adoi.

Aku sebenarnya macam malas nak ambik kesah sangat dia hutang along semua tu. Lantak la ko nak hutang along ka, angah ka, achik ka. Tapi last-last aku pulak yang dia berhutang. Part hutang-hutang la. Part yang makan setiap hari tu? Gaji aku tu macam dah dibahagi dua dengan dia. Tunggakkan bil api bil air rumah yang sebelum aku masuk pun aku settle kot.

Dah tu, pandai. Suruh aku sponsor 2 minggu pertama barang dapur. Lagi 2 minggu dia sponsor pulak. Part aku masa beli barang basah tu, udang, ketam, sotong, ayam, segala mak nenek semua dia ambik. Sampai 2 minggu lepas tu, dia cakap duit claim dia hilang la. Henpon dia hilang la. Masa tu duit aku dah kering kontang sebab mati-mati percayakan dia buleh bayar balik lagi 2 minggu tu.

Last yang aku betul-betul decide nak pindah, dia minum arak. Oke. Yang ni memang aku terkelu lidah. Tak tahu nak cakap macam mana lagi. Jahat-jahat pun, jangan la sampai minum. 40 hari amalan tak diterima. Then kalo Allah tarik nyawa time tu?

Masa aku nak keluar rumah, kitaorang gado besar jugak. Aku punya deposit rumah tu, RM700. Dan disebabkan dia hutang along, memang sebenarnya dia sempit jugak nak bayar. Tapi bila aku tengok perangai dia tu, andaikata kalo dia ada duit sebanyak itu, mesti dia campak duit dan cakap, "ko keluar dari umah aku sekarang!!"

Ekceli, kitaorang pernah gado depan-depan sampai dia cakap cam tu. Halau aku time tu jugak. Then, aku balas balik, "sila campak 700 ringgit depan muka aku, n aku keluar rumah sekarang jugak!".

Dia terus nages-nages sambil cakap, "Mashe, sebenarnya i kena buatan orang. Sori. i takda niat nak halau u"

Agak bab# jugak kan?

Sekarang?

Alhamdullilah. Dapat bilik yang murah dari bilik kat Wangsa Maju tu. Dan dekat dengan tempat keja. Dah boleh save petrol. Dan boleh save touch n go. Sebab dah tak pakai tol. Banyak sangat boleh save.

Hopefully rumah baru ni takda yang perangai macam taik tu. Aku pun tak nak lagi baik-baik dengan orang. Pengalaman la. Jangan cepat caya kat orang. Lagi-lagi kat KL ni. Beware oke?

Bye. Selamat bersahur. =)  Adios Amigos!








Labels: ,

0 ♥ Comment

Terima kasih kerana sudi membaca =)